غفلت مصرف کنندگان از خطر مصرف قلیان/ تنباکو میوه ای مکانی برای رشد انواع قارچ ها و میکروب های کشنده است
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان هشترود گفت: تنباکو میوه ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ ها و میکروب های کشنده در آن می شود و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیانهای میوه ای از دیگر خطرات استعمال این قلیانها به شمار می رود.
سید علی موسوی در مورد مضرات مصرف دخانیات مخصوصا قلیان گفت: متاسفانه مصرفکنندگان قلیان به این دلیل در بین انواع دخانیات موجود در بازار به قلیان روی آوردهاند که آن را کمخطرترین نوع مواد دخانی میدانند، غافل از اینکه آنچه کشیدن قلیان با مصرفکنندگان آن میکند به مراتب ناگوارتر از سیگار است.
وی افزود: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مصرف قلیان تاثیرات مضری بر اعضای حیاتی بدن مخصوصا ریه ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذاتالریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت شهرستان هشترود اظهار داشت: میزان و عمق دم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.
موسوی تاکید کرد: افزودن مواد معطر و اسانسهای غیر مجاز به تنباکو، ضرر آن را از تنباکوی معمولی بیشتر می کند و تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیانهای میوه ای معمولا از بی کیفیت ترین و نامرغوب ترین انواع موجود ودر واقع خطرناکترین آنها است.
وی تصریح کرد: تنباکو میوه ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ ها و میکروب های کشنده در آن می شود و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیانهای میوه ای از دیگر خطرات استعمال این قلیانها به شمار می رود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان هشترود همچنین اضافه کرد: دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و سوختی است که خطر جدی برای اطرافیان خصوصاً کودکان محسوب می شود و یک ساعت درمعرض دود قلیان ماندن معادل مصرف ۶ تا ۸ نخ سیگار است.
این کارشناس بهداشتی خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات تنها به معنی مصرف سیگار نیست و توتون و تنباکو، پیپ و قلیان نیز دخانیات محسوب میشوند که دود ناشی از دود ناشی از مواد دخانی بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی و ۷۰ ماده سرطانزا دارد.
موسوی بیان کرد: احساس جذابیت، مورد توجه بودن، حس استقلال، پذیرفته شدن توسط همسالان و الگو گرفتن از هنرپیشهها ، اجتماعی شدن و باورهای غلط از جمله رفع خستگی، دلشوره و اضطراب در اثر استعمال قلیان نیز از دیگر ترفندهای صنایع دخانی برای جذب مصرفکنندگان بیشتر است.